DANCING DUTCH

Het Balletorkest speelt:

DANCING DUTCH Frank Martin, Carolin Shaw, Ezio Bosso

Nationale Opera & Ballet

Ryoko Kondo - piano
Goska Isphording - klavecimbel
Jet Sprenkels - harp
Hebe Mensinga - viool

dirigent: Thomas Herzog

Kylián / Van Manen / Dawson / Sidorova

Met de Nationale Ballet-première van Wings of Wax gaat een droom van veel Nationale Ballet-dansers in vervulling: eindelijk een werk te kunnen dansen van Jiří Kylián, een van de grootste choreografen van deze tijd. Geïnspireerd door de werking van de zwaartekracht en de beroemde mythe van Icarus tovert Kylián in dit ballet met beweging: ze is nooit voorspelbaar, ziet er nooit geforceerd uit en toch kan het oog nauwelijks volgen wat er allemaal gebeurt. Op een opname van: Heinrich von Biber: Passacaglia- voor solo viool, John Cage: Prelude for meditation – voor geprepareerde piano, Philip Glass: Strijkkwartet nr.5 deel 3, Johann Sebastian Bach: Goldbergvariationen -Variatie nr. 25

HUMOR EN AGRESSIE

Hans van Manens Concertante is een fascinerend, met humor en agressie doorspekt ballet, gezet op de Petite symphonie concertante van de in 2024 vijftig jaar geleden overleden Frank Martin. Zelfs in de meest wervelende solo’s en intense pas de deux getuigt het werk van de voor Van Manen zo karakteristieke geraffineerde eenvoud, visuele logica en muzikaliteit. Hier vind u meer informatie over Petite symphonie concertante van Frank Martin. De Solisten zijn: Ryoko Kondo (piano), Goska Isphording (klavecimbel), Jet Sprenkels (harp).

HEMELBESTORMEND BALLET

Een tweede belangrijke nieuwe aanwinst is ANIMA ANIMUS, dat David Dawson in 2018 creëerde voor het San Francisco Ballet. Het hemelbestormende ballet, gezet in Dawsons unieke stijl, verkent uiteenlopende tegenstellingen: virtuositeit versus menselijkheid, licht versus donker, individu versus groep, animus versus anima (het mannelijke aspect van de vrouw versus het vrouwelijke aspect van de man). Ezio Bosso is de componist van de muziek – vioolconcert nr1 , dat onze concertmeester Hebe Mensinga zal vertolken.

TENZIJ

Milena Sidorova – die als Young Creative Associate al diverse succesvolle werken voor Het Nationale Ballet creëerde – tekent met de wereldpremière van Tenzij voor het vierde werk in Dancing Dutch. De muziek is van de jonge componiste Caroline Shaw:  Entre’acte (2014) – versie voor strijkers.

 

Thomas Herzog

Thomas Herzog is sinds 2014 balletdirigent bij Theater Basel, waar hij nauw samenwerkte met choreografen als Stephan Thoss, Johan Inger, Stijn Celis, Pontus Lidberg, Jeroen Verbruggen en Richard Wherlock en al meer dan een dozijn producties dirigeerde. Als balletdirigent is hij sinds 2019 een vaste gast bij de Semperoper Dresden en de Hongaarse Staatsopera in Boedapest. Thomas Herzog maakte onlangs zijn debuut bij het Spaanse Radio Orkest RTVE in Madrid, bij de Opéra National du Rhin, het Neurenberg Symfonie Orkest, het Württemberg Kamerorkest Heilbronn en het Budapest Philharmonic Orchestra. Al meer dan 15 jaar is hij vaste gastdirigent bij de Württembergische Philharmonie Reutlingen, het Orquesta Filarmónica de Montevideo en de symfonieorkesten in Miskolc, Szeged en Szombathely in Hongarije.

Zijn repertoire omvat balletklassiekers als Het Zwanenmeer, De Notenkraker en Giselle, maar ook hedendaagse dans. Als operadirigent leidde hij de Zwitserse première van Bellini’s Bianca e Fernando in Opera St. Moritz in 2016 en het jaar daarvoor de Hongaarse première van Gounods Faust in de toen pas verschenen onverkorte, kritische editie van Bärenreiter. In 2008 was hij muzikaal leider van de zarzuela-avond ¡Pasión! in Theater Basel van Calixto Bieito. Op concertgebied wijdt hij zich het liefst aan Spaanse en Franse componisten, nieuwe muziek en vooral aan educatieve projecten. Zijn discografie omvat een zarzuela-album (Genuin, 2006) en de eerste opname van Marius Felix Lange’s Singspiel Millistrade (SOB/Sony, 2015). In 1997 won hij de eerste prijs als componist op het “Concours de jeunes compositeurs” van het Orchestre de Chambre de Lausanne. Sinds 2010 heeft Thomas Herzog talloze projecten gerealiseerd met zowel het Basel Symphony Orchestra als het Basel Chamber Orchestra. Op het podium van het Basel Festival Orchestra leidde hij 17 jaar lang het traditionele Bazelse oudejaarsconcert.

Speeldata:

  • 30.3.2024 | 20.15 | Nationale Opera & Ballet
  • 31.3.2024 | 14.00 | Nationale Opera & Ballet
  • 04.4.2024 | 20.15 | Nationale Opera & Ballet
  • 06.4.2024 | 20.15 | Nationale Opera & Ballet
  • 07.4.2024 | 14.00 | Nationale Opera & Ballet
  • 09.4.2024 | 20.15 | Nationale Opera & Ballet
  • 11.4.2024 | 20.15 | Nationale Opera & Ballet
  • 13.4.2024 | 20.15 | Nationale Opera & Ballet
  • 14.4.2024 | 14.00 | Nationale Opera & Ballet

Bestel kaarten

SPROOKJES

Het Nationale Ballet, dirigent: Matthew Rowe

GALA

Nationale Opera & Ballet,
dirigent: Matthew Rowe

Nieuwsbrief