Eurovisie Songfestival

Het Balletorkest speelt:

Eurovisie Songfestival

Het Eurovisie Songfestival en de Orkesten- vrijdag, 14 mei aanvang 20 uur

Op 14 mei is het vrijdagavondconcert van de AVROTROS gewijd aan de roemrijke geschiedenis  van  het Eurovisiefestival dat de week daarna losbarst in Ahoy, klik hier voor meer informatie

Vanaf het eerste moment dat de Europese Radio Unie, de EBU,  in 1956 het festival organiseerde waren er orkesten bij het Songfestival betrokken. Er werd voor iedere editie een Eurovisie-orkest samengesteld en per land  werd dat geleid door een aparte dirigent . Bekende Nederlandse dirigenten waren Dolf van der Linden en Dick Bakker, die indertijd ook de componist en arrangeur was van Dinga Dong , de winnaar in 1975, uitgevoerd door  Teach Inn.

Het orkest zat voor  het podium in een orkestbak en later ook op het podium. Prachtig zijn de beelden van Cliff Richard die Power to all our Friends zingt terwijl   achter hem het orkest in een aantal etages boven elkaar hem begeleid . Het ritueel ging als volgt : na  een kort introductie filmpje van het betreffende land , kwam  de dirigent onder applaus op , zette een koptelefoon om de mix goed te kunnen horen en sloeg af . De dirigent van Waterloo, Sven Olof Walldoff , maakte er in  1974 een show van, door met een Naoleonsteek  de bok te betreden.

Maar helaas, de klad kwam er in. De zangers en zangeressen gebruikten steeds minder de sound van een orkest in hun arrangementen en dat gold voor meer lichte muziek in de jaren 80 en 90.  Misschien kwam het door mensen als Georgio Moroder  die de strijkersbegeleiding van Donna Summers ‘I feel Love’ verving door zacht zoemende  synthesizers.

In  1998 was het zover : het liedje ‘Hemel en Aarde ‘ gezongen door Edsilia Rombley werd nog swingend  en funky  begeleid door het Eurovisie orkest, ergens verstopt in het decor onder leiding van Dick Bakker, maar daarna hield het op. De muziek werd na 1998 door een kleine groep musici gespeeld of klonk op  een geluidsdrager.

De act werd steeds belangrijker  en uiteindelijk beperkte het live element  zich tot de zanger of zangeres . Zelfs  de backin’ vocals  mochten van te voren worden opgenomen, aldus werd door de EBU besloten.  Zo werd alles veel beheersbaarder, maar ook minder risicovol en uitdagend. Soms herrees  het orkest als een Phoenix uit haar as , weliswaar niet live maar toch . De Oostenrijkse Conchita Wurst  won in 2014  met de powerballad ‘Rise like a Phoenix ‘, dat begeleid werd door weelderige orkestklanken à la James Bond.

Deze vrijdagavond worden de jonge aanstormende zangers begeleid door een geweldig Eurovisie – live orkest : Het Balletorkest, vaste partner van het Nationale Ballet en het NDT, wilde graag  aan  dit concert zijn medewerking te verlenen. Zo herleven de tijden van weleer  met een fantastisch orkest olv dirigent  Ivan  Meylemans . De arrangementen zijn van Bob Zimmerman, Job Greuter en Marco Hoving . De strakke regie is in handen  van Anouk Beugels .

Het Balletorkest

Ivan Meylemans, dirigent

Solisten:

Silencio Pinas, Suzanne Heijdra, Lisse Knaapen, Noah Blindenburg, Charlotte Dommershausen, Marco Hoving

Combo:

Paul Maassen, toetsen

Jurgen Burdorf, gitaar

Richard Veltmans, drums

Johannes Adema, bas

Regie : Anouk Beugels

Choreografie: Pim Veulings

Arrangeurs : Bob Zimmerman, Job Greuter, Marco Hoving

Presentatie : Leonard Evers

 

SPROOKJES

Het Nationale Ballet, dirigent: Matthew Rowe

GALA

Nationale Opera & Ballet,
dirigent: Matthew Rowe

Nieuwsbrief