DON QUICHOT
Nationale Opera & Ballet,
dirigent: Matthew Rowe
Ravels Boléro is inmiddels zo bekend geworden als film- en concertmuziek dat we bijna zouden vergeten dat het werk ooit ontstond als balletmuziek. Het begon als een verzoek van danseres Ida Rubinstein om delen uit Ibéria van Isaac Albéniz te orkestreren. Toen dat vanwege copyrightproblemen niet ging besloot Ravel een eigen werk te schrijven. Met een op de Spaanse boléro gelijkend ritme en twee relatief eenvoudige thema’s creëerde Ravel een groots en hypnotiserend orkestraal crescendo dat direct bij de première een succes was. Ravel hechtte zelf niet zoveel waarde aan het werk en beschouwde het als ‘inhoudsloos’, voorspellend dat veel orkesten het zouden weigeren te spelen. Hij kreeg ongelijk en het werk groeide uit tot een wereldhit. Alleen werd het zelden nog als balletpartituur uitgevoerd. Het Ballet Orkest is daarom deze avond de stuwende kracht achter het merendeel van de hedendaagse choreografie Walking Mad van Johan Inger.
Nationale Opera & Ballet,
dirigent: Matthew Rowe
nationale Opera & Ballet, dirigent: Alexei Baklan
Nationale Opera & Ballet, dirigent: Koen Kessels