DON QUICHOT
Nationale Opera & Ballet,
dirigent: Matthew Rowe
Schumanns Derde strijkkwartet in de bewerking voor strijkorkest en verder gekleurd door het ballet Four Schumann Pieces van Hans van Manen leidt een programma in waarop Igor Stravinsky zich van zijn meest romantische kant laat horen. Na De Vuurvogel in 1910 en de Sacre du Printemps stond Stravinsky te boek als een revolutionair hervormer van de muzikale taal in het algemeen en de balletmuziek in het bijzonder. Hij baseerde zich daarbij sterk op de Russische volksmuziek. Zo’n zeventien jaar later verraste de componist vriend en vijand en liet hij met Le baiser de la fee een hele andere kant horen. Het werk, geschreven voor choreografe Ida Rubinstein, is een ode aan de toen 35 jaar geleden overleden Tsjaikovski. Robert Craft, de dirigent die veel met Stravinsky samenwerkte noemde het werk een bewuste imitatie van Tsjaikovski’s ballet De schone slaapster, maar wel een pastiche die het origineel overtrof. Het ballet van Alexei Ratmansky al even onovertroffen in zijn prikkelende combinatie van klassieke en hedendaagse elementen
Nationale Opera & Ballet,
dirigent: Matthew Rowe
Nationale Opera & Ballet, dirigent: Koen Kessels
verteld door: Chloe Rooke