Notenkraker en Muizenkoning

Het Balletorkest speelt:

Notenkraker en Muizenkoning

i.s.m. Het Nationale Ballet

Tijd voor Kerst betekent ook: tijd voor De Notenkraker. Pjotr Iljitsj Tsjaikovski schreef de muziek voor dit beroemde ballet, dat 1892 in première ging en is gebaseerd op Notenkraker en Muizenkoning, een sprookje geschreven  door  E. T. A. Hoffmann. Dit kerstsprookje is als een kinderdroom die uitkomt: het meisje Clara komt in een magische winterwereld van levend speelgoed terecht en alles wordt gezien vanuit het oogpunt van dit kind, waardoor juist de glinsteringen van het winterwonderland en de vrolijke dansen van het betoverde speelgoed tot leven komen.

Toen Tsjaikovski De Notenkraker componeerde, was hij een beroemdheid en reisde door heel Europa om zijn eigen werken te dirigeren. In Parijs ontdekte hij zo een gloednieuw instrument: de celesta. Tsjaikovski omschreef het als ‘iets tussen een kleine piano en een klokkenspel met een goddelijk, wonderbaarlijk geluid.’ Zijn uitgever, Jurgenson, moest het instrument meteen naar Rusland laten komen. ‘Maar ik heb liever niet dat je het aan iemand laat zien,’ benadrukte de componist, ‘anders ben ik bang dat Rimski-Korsakov en Glazoenov er lucht van krijgen en het ongewone effect eerder zullen gebruiken dan ik.’ Tsjaikovski gebruikte deze ontdekking voor een van de meest bekende stukken uit De Notenkraker: de Dans van de Suikerfee.

Overal in De Notenkraker weet Tsjaikovski precies de juiste klankkleuren te vinden om een magisch winterwonderland te schilderen en speelgoed tot leven te brengen. De twinkelende muziek van De wals van de sneeuwvlokken is heel beeldend. Je moet meteen denken aan ‘rillen van de kou en het spel van het maanlicht op de delicate sneeuwvlokken,’ zoals de muziekcriticus en een vriend van Tsjaikovski, Herman Laroche, schreef. De hoofdrol in de Dans van de rietfluitjes is weggelegd voor de fluiten. Die imiteren niet alleen de rietfluitjes, maar laten ook de elegante dansstijl van het ballet duidelijk horen.

Donkere dagen worden lichter met Notenkraker & Muizenkoning. Het hartverwarmende balletsprookje dat Toer van Schayk en Wayne Eagling in 1996 creëerden op basis van het Notenkraker-verhaal, is een van de meest succesvolle producties in de Nederlandse theatergeschiedenis – het aloude Notenkraker-verhaal omgedoopt tot een oer-Hollandse productie. Zo zwieren schaatsenrijders over de grachten en speelt het verhaal zich in deze versie af op een sinterklaasavond in Amsterdam omstreeks 1810.

 

Dirigent: Koen Kessels | Jonathan Lo

Fotografie: Florian Johan

Speeldata:

  • 14, 15, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 31 december 2019 | Nationale Opera & Ballet Amsterdam
  • 1 januari 2020 | Nationale Opera & Ballet Amsterdam

Bestel kaarten

Frida

i.s.m. Het Nationale Ballet

Giselle

i.s.m. Het Nationale Ballet

Standalone

i.s.m. Nederlands Dans Theater

Nieuwsbrief