Toer

Beeld Bart Hess

Toer Joep Franssens en Beethoven

i.s.m. Het Nationale Ballet

Een meesterwerk vol levenslust, dynamiek en vitaliteit

 

Het Nationale Ballet en het Balletorkest openen het seizoen met een bijzonder Toer van Schayk-programma. Voor het openingsprogramma van het jubileumseizoen van Het Nationale Ballet maakt Van Schayk, die in september 85 wordt, een nieuwe mannenchoreografie: Lucifer Studies. Hij baseert zich voor dit werk op Vondels Lucifer.  Een verhaal waarin de engel Lucifer, gedreven door jaloezie, in opstand komt tegen God en in zijn val ook de mensheid meesleept. Van Schayk inspireert zijn nieuwe choreografie op de compositie Echo’s van de Nederlandse componist Joep Franssens.

 

Beethoven

Naast deze wereldpremière vertolkt een nieuwe generatie dansers een van Tour van Schayks belangrijkste meesterwerken: Beethovens Zevende Symfonie. Van Schayk ontving voor zijn Beethovenchoreografie de Choreografieprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties.  “Van Schayks choreografie is een puur muziekballet vol levenslust en dynamiek dat zich niet alleen handhaaft naast Beethovens schitterende muziek, maar er ook een extra dimensie aan geeft;  als een ware apotheose van de dans”, aldus de VSCD-jury.

Toer van Schayk liet zich in 1986 door de Zevende Symfonie inspireren tot een bruisend ballet vol kracht en vitaliteit.

 

Zevende Symfonie 

De Zevende Symfonie behoort tot de meest aansprekende werken van Beethovens rijke oeuvre. De dynamische spontaniteit en levendige ritmes in dit werk maken deze compositie tot op de dag van vandaag populair bij het publiek.  Ludwig van Beethoven bracht zijn Zevende symfonie zelf in première tijdens een benefietconcert op 8 december 1813 in Wenen. Het werk werd uitgevoerd voor de soldaten die gewond waren geraakt tijdens de Slag van Hanau. De onweerstaanbaar ritmische symfonie, die later door Richard Wagner ‘de apotheose van de dans’ zou worden genoemd, straalt zo’n enorme vitaliteit uit, dat de aanwezigen zich onmiddellijk gewonnen gaven. Het tweede deel, waarin het premièrepubliek een treurmars voor de gevallenen meende te horen, was zo geliefd dat het nogmaals werd uitgevoerd.

 

Toer van Schayk

Van Schayks naam is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van Het Nationale Ballet. Al in het oprichtingsjaar 1961 creëerde hij zijn eerste decor- en kostuumontwerpen voor het gezelschap. Tien jaar lang was hij een geliefd solist, geroemd om zijn indringende, expressieve vertolkingen. Ook maakte hij ruim vijftig eigenzinnige choreografieën, die – samen met het werk van Rudi van Dantzig en Hans van Manen – in belangrijke mate hebben bijgedragen aan de internationale roem die Het Nationale Ballet vanaf de jaren zeventig ten deel viel.  Al vele jaren is deze multigetalenteerde kunstenaar gezichtsbepalend voor het Nationale Ballet.

 Dirigent: Matthew Rowe

 

Speeldata:

  • 14,16, 17,19,22,24,25 en 26 september | Nationale Opera&Ballet

Bestel kaarten

SPROOKJES

Het Nationale Ballet, dirigent: Matthew Rowe

GALA

Nationale Opera & Ballet,
dirigent: Matthew Rowe

Nieuwsbrief